Waar ben je naar op zoek?

De kunst van een goeie jongerenwerking

Heeft jouw theatergroep zowel een volwassen- als jongerenwerking of heb je de ambities om een jongerenwerking op te starten? Zo’n samenwerking loopt niet altijd van een leien dakje. Jongeren hebben unieke kwaliteiten maar ook hun eigen noden. Door hierop in te spelen, trek je de kwaliteit van je werking gegarandeerd naar boven en blijven de jongeren langer hangen. Het vrijwilligersteam van JongDOEK stak de hoofden bij elkaar om een hoop tips en tricks te verzamelen met als doel de samenwerking en inspraak van jouw jongerengroep op een hoger niveau te tillen.

Pas je communicatie aan

De meeste jongeren zijn erg bedreven met Instagram, TikTok en Facebook. De ideale persoon dus om verantwoordelijk te stellen voor sociale media en communicatie! Ze kunnen posten van achter de schermen of een vlog maken van het creatieproces. Misschien zit er ook wel iemand in de groep die goed overweg kan met Photoshop of Publisher. Wie weet creëert deze jongere wel de mooiste flyer of poster voor jullie voorstelling ooit. Hoe dan ook, de meeste jongeren zijn online-beestjes. Communiceer dus zeker ook via Instagram, WhatsApp of Messenger in plaats van mail als je zeker wil zijn dat je jongeren op de hoogte zijn.

Inhoudelijk kan je jongeren zeker en vast betrekken in ieder aspect van een productieontwikkeling. Het begint bij de keuze van het stuk. Laat jongeren gerust zelf suggesties doen of laat geïnteresseerden mee zetelen in het leescomité. Wie weet hebben de jongeren liever geen kant en klaar stuk, misschien maken ze liever iets ‘from scratch’. Dit kom je alleen te weten door ruimte te maken voor nieuwe ideeën en echt te luisteren naar de jongeren. Wanneer het stuk gekozen is, betrek je de jongeren ook best bij de ontwikkeling van het stuk zelf. Wie zal er regisseren en wat is dan juist de rol van die regisseur? Willen de jongeren mee inspraak en is een regisseur eerder een coach of hoeft dat niet? Misschien wil de groep graag als collectief werken zonder regisseur of neemt één van de (oudere) jongeren die uitdaging, al dan niet onder begeleiding, graag aan.

Bovenal is het erg belangrijk dat de jongerenvoorstelling als een volwaardige voorstelling wordt beschouwd. Één die op hetzelfde niveau staat als de volwassenproductie en dus evenveel aandacht krijgt in promotie en/of financiën. Evenveel aandacht betekent niet exact dezelfde inspanningen op communicatiekanalen natuurlijk. Zoals eerder vermeld, werken jongeren via andere kanalen. Bevraag daarom zeker de jongeren hoe ze hun voorstelling willen omschrijven en vermijd flauwe jongerentaal. Las op het einde van een voorstelling een momentje in voor feedback en reflectie. Tijdens dit momentje kunnen eventuele spanningen ook meteen uitgeklaard worden.

tekkelattak2020
© Liza Renders

Dé jongere bestaat niet!

Om jongeren te blijven engageren, zal enkel een productie opzetten en spelen misschien niet voldoende zijn. Doe geregeld interessante projecten om nieuwe jongeren aan te trekken of om je eigen jongeren gemotiveerd en leergierig te houden als ze daar interesse in tonen. Zo kan je workshops organiseren rond een specifiek theaterthema zoals improvisatie of gevechtstechnieken maar evengoed ook over enkele technische aspecten zoals theatertechniek of productieleiding.

Betrokken jongeren zullen langer en enthousiaster blijven hangen. Betrek ze daarom ook bij het maken van beslissingen. Zo kan je vragen of er jongeren geïnteresseerd zijn om te zetelen in het bestuur. Je kan hiervoor een minimumleeftijd opleggen. Tijdens de bestuursvergadering kunnen ze dan verslag doen over de stand van zaken van hun voorstelling of project, vernieuwende ideeën aanbrengen en mee beslissen.

Indien er veel interesse is bij de jongeren om meer verantwoordelijkheid op te nemen, kan je eventueel kiezen voor een jongerenraad met een afgevaardigde in het bestuur. Ook hierbij blijft het erg belangrijk om de jongere en de jongerenwerking als een volwaardig(e) lid of groep te behandelen. Wederzijds respect en interesse zijn de sleutel tot een goede samenwerking.

Iedere groep/persoon heeft zijn eigen specifieke wensen en noden. Overleg en een open sfeer zijn dus noodzakelijk. Onthoud daarnaast ook dat theater vaak slechts één van hun vele hobby’s of tijdsbesteding is. De grootte van een jongere zijn, haar of diens engagement zal dus, net als bij volwassenen verschillen van persoon tot persoon. Wanneer je jongere de groep even vaarwel moet zeggen om te gaan studeren bijvoorbeeld, neem hen dat ook niet kwalijk. Wanneer je een goede relatie onderhoudt, komen ze graag weer als dat lukt!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van JongDOEK