Waar ben je naar op zoek?

Promoot je theaterstuk!

PROMOOT JE STUK OP PAPIER

Acht seconden. Dat is de tijd die iemand nodig heeft om jouw flyer te beoordelen. Vanaf het moment dat je het in iemands handen duwt, zie je de hersenen koortsachtig in actie schieten. Weggooien of niet? Bij ‘weggooien’ mag je het al vergeten. Kiezen ze ervoor om het bij te houden, dan heb je een extra potentiële toeschouwer. Met deze tips maak je je flyer een keeper en je poster een knaller!

Bezint eer ge begint

  • Bepaal je doelgroep en stem je tekst en beeld er op af. Een grote ‘f*ck’ op je flyer zal oudjes vast niet aanspreken.
  • Bereid alles goed voor. Een last-minute ontwerp is zelden zo mooi als een goed uitgedacht plan.
  • Wees creatief! Niemand houdt van een goedkope kopie. Let ook op met schending van de auteursrechten als je beelden van het net haalt.

Beeld

  • Zorg voor een passend beeld dat een link heeft met het verhaal van je stuk. Deze link mag heel duidelijk zijn, of net subtiel. Experimenteer hier mee.
  • Kies voor iets dat prikkelt, een echte eyecatcher.
  • Speel met (felle) kleuren, maar pas op dat het geen kleutertekening wordt.
  • Sponsors plaats je best aan de onderkant van je flyer. Dan vallen ze op, maar trekken ze toch de aandacht niet weg van de kern.
  • Gebruik niet te veel lettertypes door elkaar. Dat kan al snel rommelig overkomen. Je houdt het best bij 2.

Tekst

Een lezer verliest sneller zijn aandacht dan je denkt! Met deze tips kan je hun aandacht toch vast houden:

  • Schrijf niet te veel blabla. Kom snel tot de kern van de zaak.
  • Schrijf aan de hand van een piramidestructuur door de eerste zinnen zo kort mogelijk te schrijven. Naarmate de tekst vordert, kan je ze langer maken.
  • Vermijd passieve constructies.
  • Check zeker op spelfouten, een dt-fout is nooit grappig.
  • Een jaartal vermelden kan handig zijn voor in het archief.

Papier

Last but not least: denk na over het papier waarop je zal printen. Ja, echt!

Het mooiste ontwerp kan flauw overkomen op flets papier. Dikker papier is natuurlijk duurder, maar het is toch de moeite waard om dit eens te bekijken. Vraag bij verschillende drukkers naar hun prijzen, want deze kunnen soms heel erg verschillen.

PROMOOT JE STUK ONLINE


Instagram

  • Instagram moet het hebben van beelden. Maak je publiek dus warm met teasende filmpjes en foto's.
  • Op zoek naar extra exposure? Kaap een keer de Instagrampagina van JongDOEK! Die laten we geregeld overnemen door theaterjongeren in rechte lijn naar hun première, tijdens een theaterweekend of een theaterfestival dat ze organiseren. Mail naar jongdoek@opendoek.be om te checken of jouw ideale kaapperiode nog beschikbaar is.

Facebook

In no-time gratis heel veel mensen bereiken? Maak een facebookevenement en deel het met al je vrienden! Maar pas op: we slaan elkaar dood met virtuele uitnodigingen. Maar jouw voorstelling… Die moeten ze echt zien! Hoe overtuig je hen?

Een Facebookbanner is het eerste wat in het oog springt als je een facebookevent opent. Zorg er dus voor dat het aanspreekt. Hieronder vind je enkele tips voor de ideale banner:

  • De naam van je stuk moet niet perse terug voorkomen in de banner, die zet Facebook er zelf namelijk al vlak onder. Je hebt dus meer speelruimte om te ontwerpen dan je denkt!
  • Gewoon een foto als header gebruiken kan ook. Maar doe dan je best om een echte sterke foto te vinden.
  • Als je een flyer of poster hebt ontworpen, trek je die stijl best ook door in je facebookevent. Dit moet niet helemaal hetzelfde zijn, maar op zijn minst wel het kleurenpalet en het lettertype behouden.
  • Let op de maten! Een header op je computer ziet er anders uit dan op je smartphone. Op die laatste zijn ze veel smaller. Onthoud dit als je je beeld verzorgt.


UiT in Vlaanderen

  • Geef je activiteit in via de UiT-databank. Dan verschijnt die op UiT in Vlaanderen en kan iedereen je voorstelling terug vinden als ze op zoek gaan naar een theatervoorstelling in je buurt.
  • Als je DEZE RICHTLIJNEN volgt, komt je activiteit ook automatisch via de UiT-databank in ons systeem! Zo krijg je ook een plaatsje in onze kalender. SAY WHAT!?

Tip

Een voorbeeld van een gebruiksvriendelijke website om te ontwerpen is Canva. Je kiest je doel (facebookheader, poster, brochure,…), krijgt verschillende (gratis) en gebruiksvriendelijke lay-outs die je makkelijk naar je hand kan zetten. Eigen fotootje, je eigen tekst erbij en hop!

Heb jij nog tips over hoe je een goed ontwerp kan maken? Of ben je trots op je ontwerp en wil je het graag met ons delen? Stuur een mail naar jongdoek@opendoek.be en we vullen ons artikel met jouw tips of ontwerp aan!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van JongDOEK